Tomat & linssoppa med grillad halloumi



Att göra mat efter GI metoden blir allt mer vanligare. Jag måste säga
att den maten är nästan precis som "vanlig" mat. Att kanske äta mer linser och bönor
mår man bara bra av, personer med dåliga magar brukar i regel bli betydligt bättre. Personer
som vill gå ner i vikt går ner på ett bra och rätt sätt.
Detta recept vill jag tacka min goa vän Jessica Carlsson för, hon följer GI metoden och kan
varmt rekomendera andra att följa den. Tack Jessica för att du vill dela med dig av dina recept!
Om man inte vill ha halloumi kan man byta ut den mot någon annan. Själv äter jag inte ostar gjorda
på get och får, men i Sverige kan man få tag i denna ost gjord enbart på ko med har jag för mig.
Den påminner en del om vår cammenbert.


4 portioner

1 paket halloumi

1 röd lök

3 vitlöksklyftor

1 msk rapsolja

8 dl vatten med kycklingfond

2 burkar krossade tomater

1 dl röda linser

1 dl gröna linser

2 msk tomatpuré

salt & peppar

Gör så här:

Skala och finhacka lökarna. Fräs lökhacket i oljan i en kastrull/gryta och häll över vatten + fond, lite i taget.

Tillsätt sedan tomaterna, linserna och tomatpurén. Rör om och låt småputtra i ca 15 minuter, eller tills

linserna är mjuka. Salta och peppra enligt egen smak.

Skiva halloumin och stek den i en grill eller stekpanna, ett par minuter på varje sida.

Smaklig måltid.

 

Om man vill ha den mer som en gryta så kan man dra ner på vattenmängden och tillsätta lite mer linser och eventuellt

hacka ner lite gul paprika :)

Kommentera här: