Konditori bullar med vanilj



Deg:

50 gram jäst (för söta degar)
175 gram smör
5dl mjölk
2 dl rårörssocker
1/2 tsk vaniljpulver eller 1 mask vaniljsocker
1 tsk salt
ca 1,5 l vetemjöl special

Fyllning:

2 äggulor
100-150 g smör
1,5 dl socker (vanligt)
1,5 tsk vaniljpulver eller 2 msk vaniljsocker

Gör så här:

30 stora bullar eller 45 små

Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader.
Lös jästen med mjölkblandningen. Rör ner salt, socker och vanilj.
Tillsätt mjölet under knådning, se upp så du inte får för mycket mjöl!
Arbeta ihop till en smidig deg.

Knåda i ungeför 15 min med matberedare/degblandare. Själv arbetar
jag alltid för hand, är en liten "Jamie Oliver" och tycker allt blir mycket saftigare.
Låt degen jäsa till dubbel storlek i bunken, ca 30 min.

Ta upp degen på bakbordet och kavla it till en jämn fyrkant, cirka 40X40 cm.

Rör samman rumsvarmt smör, äggulor, socker och vanilj till en jämn smet.

Bred ut fyllningen över degen, men spara en liten remsa i framkant på degen.
Vispa upp ägget och pensla kanten med det. (Jag gjorde inte det utan använde mig
av äggulorna enbart till smeten utan att vispa)

Rulla samman degen, rulla mot dig och avsluta med at tlåta den äggstrukna
kanten fästa ihop rullen.

Skär upp degen i 30 eller 45 skivor eller som du vill ha dom. Själv fick jag 50 stora bullar.
Skär så fort du rullat längden, om de nbörjar jäsa blir det svårare att få fina skivor.
Använd en vass tandad kniv.

Låt nu bullarna jäsa till dubbel storlek, ca 50-60 min.

Det är svårt att säga precis hur länge bullarna ska jäsa ( jag lät dom jäsa 60 min)
det beror på en mängd saker. Men många jäser bullarna för kort stund och
får dom då torra och kompakta bullar. Låt storleken på bullarna
avgöra, de ska minst ha dubblat sin volym.

Pensla försiktigt bullarna med mjölk, jag penslar inte längre
med ägg, mjölk blir betydligt bättre.

Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 225 grader 
i ca 10-12 minuter. Låt svalna något
på galler och servera nygräddade.

Dom här bullarna hittade jag i ett recept av en kvinna som haft
eget konditori, så jag tänkte, jag testar! Och måste säga, jag har ätit
många goda bullar i mitt liv, men dessa tog priset!

Kommentera här: