Bakad potatis med ädelost

 
Bakad potatis älskar verkligen jag, just för att man kan ha så många olika fyllningar. Och sedan så sköter
den sig ju i stort sett själv, vilket är jättebra:) Vanligast är ju fyllningar med räkor, skinka osv...men nu har
jag valt ädelost, vill man vara lyxigare tar man en äkta Gorgonzola.
 

2 st stora bakpotatisar

150 g bladspenat

2 st vitlöksklyftor

1 msk Svenskt Smör från Arla

125 g Kvibille gräddädel eller Gorgonzola

1 dl Arla Köketlätt crème fraiche

12tsk salt

1 krm svartpeppar

Vill man ha mera utav såsen/fyllningen så gör man mera av allt, det gör jag alltid.

Sätt ugnen på 200°. Dela potatisen i halvor. Baka i nedre delen av ugnen tills de är mjuka, 45-60 min. Tina ev spenaten och pressa ur vattnet. Skala och hacka vitlöken. Fräs vitlök och spenat i smör i en stekpanna. Grov riv ädelosten och rör ihop med crème fraiche i spenaten. Gröp ur potatisarna men spara skalen. Mosa potatisen och rör ner i spenatröran. Salta och peppra. Fyll skalen och baka dem i övre delen av ugnen vid 250° ca 10 min

Kommentera här: