Falukorv i ugn med pasta

 
Falukorvsring
Smör
2-3 gula lökar
2 pressade vitlökar
1 (tetra) passerade tomater
Ost
Broccoli ( behöver man inte ha om man inte vill)
Ketchup
Senap
Peppar
Vitlökspulver
 
Den här korven i ugn är en enklare variant av vad jag brukar göra
och är god till pasta eller egen gjord potatismos. Men just till pasta
görs den god pga tomatsåsen. Självklart kan du ha mer eller mindre av
det jag skriver. Vill man ha 4 klyftor vitlök så har man det osv...
 
Klicka ut lite smöt här och där i en ugnsform. Lägg i falukorven som du skär
snitt i så tjocka som du vill ha dom.
Skiva ost 14-16 skivor och lägg dom i snitten. Sedan i snitten senap och ketchup.
Krydda korven sen med svartpeppar och vitlökspulver, var inte snål.
Sen på med mera senap och ketchup. Och till sist på med mera ost precis
så mycket som du vill ha.
Häll ut den passserade tomater runt om och i mitten. på med lite vatten eller om
du vill lyxa till det med grädde.
 
Skär dom gula lökarna i klyftor och placera ut här och där i formen. Pressa även ut
vitlökarna på samma sätt.
In i ugnen ca 175 grader. Kolla av när det är klart, då brukar osten fått en fin brun färg.
Jag brukar ha ca 30 min mitt i ugnen, kan variera.
 
Serveras till pasta med fördel eller potatismos.
 
 

Kommentera här: