Kycklinggratäng med vitlök och creme fraiche

Det här receptet hittade jag på nätet och tänkte testa det. Ångrade mig inte alls. Så gudomligt lätt och gott att göra och en bra rätt att även bjuda på. Dock använde jag mig mer av grädde och creme fraische. Eftersom jag inte gillar matlagningsgrädde så tog jag riktig grädde. Men då kan det naturligtvis "skära" sig, men inget som bekommer mig.
Det är en riktigt mättande rätt och går även bra att ev bara servera en sallad till, nu valde jag ris som jag kokade i kycklingfond. Chilisåsen använde jag mer utav och även kycklingfonden samt mera vitlök.
Prova, du kommer inte ångra dig!
Ca 8 portioner:
 
6 st kycklingfileer
2 paket bacon
4 dl creame fraiche
3 dl matlagningsgrädde (jag tog riktig grädde)
1 dl riven smakrik ost
2 msk sweet chili sauce (jag tog betyligt mera)
2 st pressade vitlöksklyftor (jag tog 3)
3 msk kycklingfond (jag tog betydligt mera)
Salt och peppar efter behag
 
 Skär filén längsgående i bitar. Skär baconet i bitar. Stek upp detta, salta och peppra.

Blanda Creme fraiche, grädde, sweet chili sås, pressade vitlöksklyftor och kycklingfond.  Lägg kyckling och bacon i en ugnsfast form, häll blandningen över. Täck hela ytan med den rivna osten. Grädda ca 25 min i 200gr.

Servera gärna med ris/bulgur och en god sallad!

 

 

 

 

 
 

Kommentera här: