Fröknäckebröd

(OBS! Denna bild är lånad från nätet då jag själv ej testat detta recept ännu)
Detta recept fck jag av en kollega Christina Wallin och jag fastnade direkt för det för det lät så gott. Har inte testat det själv ännu men vet dom som gjort det och blivit riktigt förtjusta i det. Man kan ju även ha det som goda "snacks" om man vill istället för annat onyttig. Att strö flingsalt över tror jag blir riktigt smarrigt. Tack Christina för att jag fick låna ditt recept!
 
3,5 dl havregryn
1,5 dl linfrö
1 dl solrosfrö...
1 dl sesamfrö
0,5 dl pumpakärnor
1 tsk salt
6 dl vatten
2 msk rapsolja
2 plåtar
Tips: Strö gärna på lite flingsalt innan gräddning

Gör så här:

Blanda alla ingredienser i en skål. Täck skålen och ställ i kylen över natten.
Bred ut smeten på bakplåtspapper (smeten räcker till två plåtar).
Grädda i 20 min (200 grader).
Skär brödet i bitar, torka på plåt i 150 grader, 30 min. Vänd bitarna efter halva tiden.
Öppna luckan med jämna mellanrum för att släppa ut fukten!
 

Kommentera här: