Tekakor

Dessa tekakor hittade jag i en annan blogg, och eftersom jag är väldigt nyfiken på nya recept så blev jag ju bara tvungen att testa detta. Sen att dom är enkla och går fort att göra är ju bara bonus. Dock tycker jag att just tekakor är som godast när dom kommer direkt från ugnen.
 
100 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
2 msk ljus sirap
1 tsk salt
Ca 10-12 dl vetemjöl special

Jag gjorde dubbel sats av ovan.

Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken värm till fingervarmt.
Smula sönder jästen i en bunke o häll lite av vätskan där i. Rör tills jästen löst sig. Tillsätt resten av vätskan, sirap o salt. Häll i mjölet, lite i taget tills degen släpper kanterna o blir smidig. Arbeta degen i 5-10 min.
Låt jäsa 15 min ca. Jag tar sen direkt en liten degklump o kavlar ut. Platta till med handflatan.
Nagga dom med en gaffel o låt jäsa 5-10 min.
Platta till dom igen innan du sätter in dom i mitten av ugnen i ca 225-250 grader i ca 6 min. Bröden ska få en lätt fin färg.
 
 

Kommentera här: