Pasta i ugn med kassler & gorgonzola

En rätt som går relativt fort att göra och verkligen smkar gorgonzola. Jag har valt den starkare varianten Gorgonzola Piccante. Som vanligt har jag inte måttat allt då jag gör efter känsla.



*400 gr Penne
*Kassler
*Gorgonzola Piccante
*5 dl grädde
*Lite mjölk
*Vitlökspeppar
*Margarin eller smör

Koka pastan enligt anvisning. När den är klar slå upp i ett durkslag tills vattnet är borta. I med margarin/smör och rör om. Krydda med vitlökspeppar och smaka av.

Skiva kasslern i skivor och sen i mindre bitar. Lägg i lite pasta i en ugnsform. Lägg på bitarna med kassler.
Skiva gorgonzolan i bitar och fördela över kasslern. På med resten av pastan.
Häll i grädden och mjölk.
Lägg över folie och in i ugn 200 gr beroendes på ugn. Låt stå ca 30-40 min. Kolla sen av hur det ser ut. En del gillar lite lösare och en del torrare/krämigare. Jag vill ha så det är lite sås. Då får man mera fram gorgonzola smaken.
Servera och toppa med färsk ruccola!

Kommentera här: