Ostfrallor



Det här receptet hittade jag för länge sen men har liksom inte kommit
mig för att testa det. Och när jag inte själv har testat så brukar jag inte
lägga ut något i min blogg. Men nu är det gjort och jag kan bara säga
att dessa är en höjdare och dessutom lätta och det går fort att göra.
Jag gör 3 dubbel sats av detta recept.

50 g jäst
2,5 dl vatten
1/4 tsk salt
1 tsk socker
2 msk olja
1,5 dl riven ost, jag valde en starkare ost blir mera smak
6-7 dl vetemjöl special

1 ägg
1-2 dl riven ost


Rör ut jästen i ljummet (37 grader) vatten.
Rör ner salt, socker och olja. Arbeta in hälften
av mjölet och rör sedan ner osten (jag valde att testa
att inte ha ost i själva degen) Tillsätt resten av mjölet och knåda degen smidig,
5 min i maskin eller 10 min för hand (jag knådar för hand då jag tycker allt
blir betydligt saftigare när man gör det)
Låt sedan degen jäsa 20 min.

Ta upp den jästa degen och arbeta ihop den och dela sen i 8-12 delar.
Är man van så tar man bara en liten degbit och rullar till frallor. Tänk på att inte
göra dom för stora då dom jäser ganska mycket. Lägg frallorna på
bakpappersklädd plåt. Jäs frallorna i 25 min.

Pensla sen med ägg och strö över grovriven ost.
Grädda i 250 grader i ca 8 min.

Kommentera här: