Stekt fläskkarre med ugnsrostad potatis

Jag älskar potatis och det finns många olika sorter. Föredrar mest Amandine eller Delikatess.Det här receptet är för just "Ugnsrostad potatis". 

  • 1 påse Delikatesspotatis
  • Salt eller flingsalt
  • Olivolja
  • Grovmalen svartpeppar
Du kan naturligtvis byta ut svartpeppar mot den krydda du vill ha eller färsk Timjan. Man kan även i detta recept skära klyftor av gul lök och även morötter till. 

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en ugnsform. 
Skär potatisen enligt bilden. Lägg i formen. Häll över olivoljan. Krydda och blanda sen ihop med händerna.
Potatisen var i ugnen ca 50 min. Sista 8 min hade jag grill på för att få den krispigare.
OBS! Tiden att ha i ugn kan variera oerhört. När potstisen är brun är den klar. Men prova gärna före!
Här serverade jag med stekt fläskkarre till. Kall sås med Sriracha Mayo och lite tomater.


Kommentera här: