Ankis hemmagjorda pizza



Den här pizza är lätt att göra och pizzabotten blir helt suverrän.
Själv är jag rätt kräsen på botten och skulle aldrig tex ta en "hönökaka".
Då känns det som det bara växer i munnen på mig.
Lägger hellre lite energi på att görde denna enkla 
och den ska bara jäsa i 20 min. Ikväll gjorde vi denna:

Pizzadeg:

2 msk olja eller margarin (jag väljer olja)
25 g torrjäst
2 1/2 dl vatten (ljummen)
1/2 tsk salt
Vetemjöl

Blanda vatten och olja samt jästen och saltet.
I med mjölet till tjock deg som till bullar.
Jäs i 20 min.

Tomatsås:

1 burk krossade tomater, i med 2-4 pressade vitlökar. Koka ihop.
Tillsätt oregano eller pizzakryddor.
Ta fram en långplåt och lägg på smörpapper.
Går även bra med den färdiga förpackningen "krossade tomater med vitlök".

Ta fram en långplåt och täck med smörpapper. Lägg på tomatsåsen.
Sedan på med den fyllning du vill ha. Avsluta med massor av riven ost
eller varför inte mozzarella.
Ikväll hade jag halva med svamp (äter inte gärna det själv men sambon)
gorgonzola och vanlig riven ost.
Den andra halvan (min del) fyllde jag med skinka, gul lök och riven ost.
Grädda på högsta värmen i nedre delen av ugnen, ta ut när du ser
att osten blivit fint brun. Bon apétit!





1 Anonym:

skriven

MUMS!!!

Kommentera här: